BARON GAUTSCH |
|
Parník Baron Gautsch sjel na vodu v roce 1908 z loděnice v Dundee ve Skotsku. Loď byla postavena na zakázku pro rakouský Lloyd,
který parník od 16.06.1908 společně s jeho sesterskými loděmi Prinz Hohenlohe a Baron Bruck nasadil na dalmátské rychlé lince.
Lodi propůjčil své jméno baron Paul Gautsch von Frankenthurn, který byl koncem 19. století ministerským předsedou c. a k. monarchie.
Po vypuknutí 1. Světové války si parník 27.7.1914 pronajalo c.a k. válečné loďstvo, pro přepravu posil do Kotora. V pronájmu uskutečnil
parník celkem 4 cesty, urazil 1810 námořních mil a přepravil 2855 osob. Při zpáteční cestě zpravidla evakuoval obyvatelstvo do severní
Istrie. Po splnění mise byl Baron Gautsch 11.08.1914 vrácen v Kotoru společnosti Lloyd. Dne 13.08.1914 přibližně v 11:00 opustila loď
přístav Veli Lošinj. Od vyplutí až po Pulu měl službu důstojník Luppis, který bez souhlasu velitele předal službu druhému důstojníkovi
Tenzemu a šel poobědvat s cestujícími první třídy. Sedm námořních mil severně od brionských ostrovů najel parník Baron Gautsch okolo
14:50 v plné rychlosti do minového pole a během šesti minut se potopil. Bilance neštěstí byla děsivá: 159 osob bylo zachráněno loděmi Csepel,
Triglav a Balaton, které přispechaly na pomoc. 68 mrtvých těl bylo vyloveno. 177 lidí, mezi nimi ženy a děti, kteří měli být z ostrovů dopraveni
do Terstu se utopilo nebo zahynulo v hořícím oleji. |
|
EXPEDICE "BARON GAUTSCH" |
|
Expedice Baron Gautsch proběhla ve dvou etapách v dubnu a červnu roku 2006
za účelem pořízení filmových a fotografických záběrů pro televizní dokumentární
cyklus o vracích z období 1. světové války. Zúčastnil se jí celý filmový štáb s několika
kamerami a zvukařem, takže byly pořízeny i unikátní reportáže a rozhovory například
na námořním hřbitově Kriegsmarine v Pule, v námořním muzeu v Terstu, v klubu
italských modelářů válečných lodí a ve vojenské pevnosti v Pule. Během osmi
ponorů na vraku, byla loď důkladně zdokumentována v podstatě celá zevnitř i zvenku.
Expedici připravil a vedl Miloš Pilař, technické zajištění bylo připraveno ve spolupráci
s centrálou SSI Adriatic Group v Rovinji a základnou IGC DIVING PRAHA. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|